22.07.2021

Budimex invests in rolling stock

Share article

Budimex z myślą o zwiększeniu elastyczności oraz pełnej niezależności w realizacji kontraktów z segmentu prac torowych i zabudowy sieci trakcyjnej planuje zakup nowego sprzętu w pełni przystosowanego do poruszania się po polskich torach. Park maszynowy spółki Budimeksu wzbogaci się o nowe podbijarki, zgrzewarki, zgarniak i lokomotywę i drezyny, a także kilkadziesiąt specjalistycznych wagonów. W sumie Budimex będzie dysponował ponad 80 jednostkami taboru i maszyn torowych. Koszt inwestycji w nowy sprzęt wyniesie 129 mln zł.

Budimex już teraz przygotowuje się do odbioru dwóch maszyn (podbijarki oraz zgarniarki), które powinny dotrzeć z zakładu Plasser & Theurer do Polski na przełomie lipca i sierpnia br. Spółka podjęła decyzję o inwestycji we własne zasoby w zakresie sprzętu kolejowego w 2018 roku, zakupiono wówczas pociąg sieciowy i dwa pojazdy dwudrogowe do rozwieszania sieci, a także podbijarkę rozjazdową Unimat, podbijarkę torową typu CSM, profilarkę, zgrzewarkę, drezyny i wagony specjalistyczne. Kolejny etap inwestycji w nowe sprzęty ma przyczynić się do pełnej samodzielności Budimeksu podczas realizacji działań kontraktowych.

– Po fazie próbnych realizacji w zakresie sieci trakcyjnej już od ponad pół roku prowadzimy prace w tym zakresie z wykorzystaniem własnego sprzętu i ludzi. Potrzebowaliśmy trochę czasu na wdrożenie, ale teraz np. na kontrakcie na Warszawie Zachodniej wszystkie roboty z zakresu montażu sieci trakcyjnej wykonujemy samodzielnie. Planujemy dalszy rozwój kompetencji w tym zakresie i samodzielną realizację prac na kolejnych kontraktach – mówi Maciej Olek, Dyrektor Budownictwa Kolejowego Budimex S.A.

Budimex dokłada wszelkich starań aby działać w oparciu o własny sprzęt. Wypożyczanie odbywa się jedynie w wyjątkowych sytuacjach, najczęściej wtedy gdy następuje nagromadzenie wielu prac jednocześnie, bądź pojawiają się okoliczności utrudniające transport maszyn z jednej budowy na drugą. Budimex posiada szereg predyspozycji do wykonywania wszystkich prac w zakresie infrastruktury kolejowej z wyłączeniem jedynie technologii służących do sterowania ruchem kolejowym. – dodaje Maciej Olek.

Zakup nowego sprzętu to inwestycja na lata. Budimex ma w planach wejście na rynek międzynarodowy, a przy wygranych kontraktach kolejowych maszyny te będą używane także podczas działań za granicą.

– Maszyny tego typu kupuje się z myślą o wykorzystywaniu ich przez 15-20 lat. Tempo zwrotu tych inwestycji zależy oczywiście od skali i liczby realizowanych kontraktów. Trzeba jednak pamiętać, że są to inwestycje, które gwarantują nam niezależność i dają dużo większą elastyczność w zakresie planowania i realizacji prac co przekłada się wprost na efektywność realizacji projektów  i w tym sensie możemy mówić, że zwracają się natychmiast – komentuje Maciej Olek.