21.06.2021

Progress of works on the Czechowice-Dziedzice railway construction site

Share article

Na wiosnę br. na budowie zakończono jeden z najważniejszych etapów tj. przywrócono ruch pociągów na zamkniętej wcześniej dwutorowo linii nr 93. Powyższy fakt otworzył nowe fronty i pozwolił na rozpoczęcie prac z wyprzedzeniem po południowej stronie stacji Czechowice – Dziedzice oraz umożliwił przystąpienie do prac na liniach 150 (dwutorowo)  i 139 (jednotorowo). Aktualnie wielobranżowo prowadzone są roboty na wszystkich dostępnych frontach.

W obrębie stacji Czechowice-Dziedzice trwa wielobranżowa przebudowa układu torowego części „południowej” oraz „północnej” stacji, w tym budowa przejścia pod torami PPT-1 które obsłuży nowe perony oraz budowa przejścia pod torami PPT 2 przy ul. Kolejowej. Trwa budowa peronu dwukrawędziowego nr 1.

Na liniach kolejowych nr 139 oraz 150, tj. od Goczałkowic- Zdrój do Zabrzegu trwają prace związane z budową mostów MK-3 nad rzeką Wisłą oraz MK-4 nad rzeką Iłownica, wiaduktów kolejowych WK5, WK-6, WK-8. Obecnie przystąpiono również do budowy peronów jednokrawędziowych na p.o. Goczałkowice Zdrój wraz z przejściem podziemnym. Realizowana jest dalszy etap budowy przejścia podziemnego w miejscowości Zabrzeg.

We wszystkich lokalizacjach trwają roboty podtorzowe w zakresie wzmocnienia wgłębnego podłoża, budowy nasypów oraz wykonania warstwy transmisyjnej. Równolegle prowadzone są intensywne prace związane z przebudową sieci elektroenergetycznych, sanitarnych, kanalizacyjnych, sieci trakcyjnej oraz gazowych. Nieustannie zabudowywane są nowe kable i urządzenia branży SRK i teletechniki. Postępują prace z zakresie budowy obiektów kubaturowych w postaci ekranów akustycznych, nowych wiat peronowych, nowego zaplecza administracyjno- warsztatowego Sekcji Eksploatacji. Zakończono roboty budowalne z zakresie budowy nowej nastawni.

Inwestycja w liczbach:

  • 47 km torów
  • 56 km sieci trakcyjnej
  • 119 rozjazdy, 2 skrzyżowania torów
  • 23 obiekty inżynieryjne
  • 3 przejazdy kolejowo-drogowe
  • 670 kilometrów pali wzmacniających teren
  • 240 tysięcy m2 wzmocnionego podtorza
  • Podpisanie umowy: październik 2019 r.
  • Zakończenie prac: wrzesień 2023 r.
  • Wartość kontraktu: 1 399 752 354,70 zł netto

Obiekty, które powstaną w ramach inwestycji:

  • Nowy układ torowy wraz z infrastrukturą towarzyszącą
  • Nowe mosty, wiadukty, przepusty i przejścia, w tym most na Wiśle
  • Nowe perony w Czechowicach- Dziedzicach, Zabrzegu, Goczałkowicach Zdrój wraz z bezpiecznymi przejściami podziemnymi dostosowanymi do poruszania się przez osoby o organicznych możliwościach przemieszczenia się
  • Nowe zaplecze techniczne na terenie Sekcji Eksploatacji – Czechowice-Dziedzice
  • Nowe Lokalne Centrum Sterowania
  • Nowe systemy SRK

Od początku budowy przy realizacji robót zaangażowano już 320 podmiotów, w tym codziennie średnio na budowie pracuje ok 450 osób oraz około 300 jednostek sprzętowych.

Projekt na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice-Dziedzice realizuje firma Budimex, zespół Dyrekcji Budownictwa Kolejowego, Rejon 2. Prace kubaturowe w zakresie budowy nowego budynku nastawni LCS oraz zaplecza techniczno – administracyjnego ISE realizuje Dyrekcja Budownictwa Ogólnego, Oddział Południowy, Rejon 8.

Efektem inwestycji będą sprawniejsze przejazdy pociągów na trasie z Katowic do Zebrzydowic i Wisły Głębce. Składy pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Dzięki inwestycji poprawi się przepustowość szlaków kolejowych oraz zwiększy efektywność wykorzystania węzła w Czechowicach-Dziedzicach. Na zwiększenie bezpieczeństwa przewozów wpłynie przebudowa 3 przejazdów kolejowo-drogowych.

Wartość prac to 1,4 mld zł. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską z Instrumentu CEF „Łącząc Europę”.