26.07.2013

Budimex zakończył budowę mostu w Kwidzynie

Udostępnij artykuł

Umowa na realizację tej inwestycji została podpisana z gdańskim Oddziałem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad 3 września 2010 roku. Jej wartość wynosi 250,8 mln zł netto.

Most przez Wisłę przebiega w ciągu drogi krajowej nr 90. Łączy drogę krajową nr 1 – leżącą po zachodniej stronie rzeki z drogą krajową nr 55 – leżącą po jej wschodniej stronie.

Na przeprawę mostową składają się estakady dojazdowe nad terenem zalewowym i most główny.

Trasa główna przeprawy ma 11,9 km długości.

W jej ciągu są następujące obiekty inżynierskie:

– most przez rzekę Wisłę o długości 808,5 m i całkowitej szerokości 15,9 m,
– trzy estakady o łącznej długości ok. 1 km,
– most przez rzekę Strugę Młyńską (25 m) i przez rzekę Liwę (51,6 m),trzy przejścia dla
  zwierząt, przejście gospodarcze oraz kilkanaście przepustów, pełniących równocześnie
  funkcję przejść dla małych zwierząt.

W ramach inwestycji przebudowano także skrzyżowanie z drogą krajową nr 91 (na początku projektowanego odcinka) oraz wybudowano pięć nowych skrzyżowań – w tym dwa dwupoziomowe, ronda (na końcu projektowanego odcinka) oraz 17 dróg lokalnych i dojazdowych o łącznej długości ok. 9 km. Zostały również uszczelnione wały przeciwpowodziowe, zamontowano ponad 7 km ekranów akustycznych.

Budowa mostu typu extradosed o tej rozpiętości przęseł to pionierska realizacja na skalę europejską; dotychczas obiekty o porównywalnych rozpiętościach powstały w Japonii (dwa) i Szwajcarii (jeden).

Most extradosed łączy ideę mostu podwieszanego i belkowego sprężonego. Część kabli sprężających poprowadzonych jest poza przekrojem dźwigara. Rozpiętości przęseł na tego typu konstrukcjach wynoszą od 100 do 200 metrów. W przypadku przeprawy w Kwidzynie wynoszą one od 130 do 204 m i jest to most o największej rozpiętości przęseł w Europie.