24.07.2024

Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A. podpisało umowę z wykonawcą robót obejmujących budowę multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową

Udostępnij artykuł

W środę 24 lipca 2024 r. Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A. (GTL S.A.) – spółka zarządzająca Międzynarodowym Portem Lotniczym „Katowice” im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach – podpisało umowę z wykonawcą robót budowlanych dla zadania pn. „Budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową w Porcie Lotniczym »Katowice«”. Zwycięzcą przetargu na realizację prac zostało konsorcjum firm Mostostal Kraków S.A. oraz Budimex S.A.

W ramach zawartej z konsorcjum umowy, w południowo-wschodniej części katowickiego lotniska przeprowadzone zostaną prace budowlane, efektem których będzie powstanie bocznicy kolejowej łączącej Katowice Airport z Centralną Magistralą Kolejową za pośrednictwem linii kolejowej nr 182 (Tarnowskie Góry – Zawiercie). Sercem inwestycji będzie kolejowy front rozładowczy do załadunku towarów oraz paliw, który sąsiadować będzie z trzema zbiornikami o pojemności 1000 m3 i stanowiskami rozładunku autocystern. W części znajdującej się w strefie zastrzeżonej katowickiego lotniska powstaną stanowiska nalewaków dla cystern lotniskowych. Całkowity koszt przedmiotu umowy, tj. realizacji prac budowlanych w związku z budową węzła przeładunku towarów i paliw, wynosi 144,3 mln złotych brutto.

Budowa Multimodalnego Węzła Przeładunku towarów i Paliw umożliwi przeładunek towarów, w tym paliwa lotniczego, oraz zaopatrywanie w paliwo wszystkich statków powietrznych operujących na terenie Katowice Airport. Nowa infrastruktura umożliwi ograniczenie transportu drogowego na rzecz kolei, co wpisuje się w proces wsparcia rozwoju zrównoważonego systemu transportu. Węzeł będzie przystosowany do obsługi paliw alternatywnych (Sustainable Aviation Fuel) w celu poprawy efektywności energetycznej i ograniczenia emisji klimatycznych. Będzie on również przystosowany do podwójnego cywilno-wojskowego zastosowania, co umożliwi zabezpieczenie dostaw i ciągłości działań w odniesieniu do prowadzonych operacji wojskowych. Całe przedsięwzięcie ma charakter interoperacyjny, co oznacza, że nowa infrastruktura przeznaczona będzie do użytku dla wszystkich zainteresowanych podmiotów korzystających z usług portu lotniczego – zarówno cywilnych, jak i wojskowych – oraz firm prowadzących działalność w regionie.

Czas realizacji robót budowlanych, rozruchu technologicznego oraz uzyskania wszystkich wymaganych decyzji administracyjnych umożliwiających eksploatację Multimodalnego Węzła Przeładunku Towarów i Paliw, zakończonych podpisaniem protokołu końcowego, nastąpi w terminie do 23 miesięcy od zawarcia umowy. Zgodnie z harmonogramem, projekt o nazwie „Budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową w Porcie Lotniczym »Katowice«” powinien zakończyć się nie później niż 30 czerwca 2026 roku. Projekt uzyskał dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) 2021–2027 Military Mobility w wysokości do 50% kosztów kwalifikowanych.

„Ambicją Mostostal Kraków S.A. jest realizowanie skomplikowanych technologicznie projektów łączących w sobie wiele branż. Kontrakt na budowę Multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w Porcie Katowice jest takim projektem, więc z wielką satysfakcją przystępujemy do jego realizacji. Jako specjalistyczna firma w branży przemysłowej w konsorcjum z firmą Budimex S.A. specjalizującą się m.in. w budownictwie kubaturowym i kolejowym jesteśmy pewni wykonania projektu zgodnie z oczekiwaniami GTL. Na tym projekcie wykorzystujemy najwyższe kompetencje zespołów z Mostostal Kraków S.A. i Budimex S.A.” – mówi Tomasz Guzik, Członek Zarządu Mostostalu Kraków, Dyrektor Pionu Realizacji Przemysłowych.

 „Podpisana umowa pomiędzy Budimeksem i Mostostalem Kraków a Górnośląskim Towarzystwem Lotniczym umożliwi nam optymalne wykorzystanie naszych doświadczeń i kompetencji. Jako generalny wykonawca wnosimy swoje bogate know-how w zakresie kubatury i infrastruktury, podczas gdy Mostostal Kraków specjalizuje się w zakresie konstrukcji stalowych, realizacjach zbiornikowych i technologicznych. Budimex na terenie lotniska w Pyrzowicach wykonywał już kilka kluczowych projektów, takich jak nowa droga startowa dla GTL i wieża kontroli lotów dla PAŻP” – mówi Jakub Nagraba, Dyrektor Budownictwa Ogólnego, Budimex SA.

 „Budowa Multimodalnego Węzła Przeładunku Towarów i Paliw jest jednym z filarów planu inwestycyjnego dla Katowice Airport, który zamierzamy zrealizować do 2028 roku. Choć jego centralnym punktem jest budowa nowego, głównego terminalu pasażerskiego, planujemy również poszerzyć działalność lotniska poprzez inaugurację działalności węzła umożliwiającego magazynowanie oraz dystrybucję m.in. paliwa lotniczego. Projekt ten otrzymał dofinansowanie ze źródeł Unii Europejskiej i w istotny sposób przyczyni się do wsparcia rozwoju zrównoważonego systemu transportu poprzez ograniczenie transportu drogowego na rzecz kolei” – mówi Artur Tomasik, prezes zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A., spółki zarządzającej Katowice Airport.