Na kolejnym, zwiększonym etapie prac wyłączone z użytku zostaną dwa perony linii dalekobieżnej nr 6 i nr 7. Budimex S.A. rozpocznie rozbiórkę peronów i sąsiadujących z nimi torów. Prace wymagają także wstrzymania ruchu pociągów na jednym z dwóch torów linii dalekobieżnej pomiędzy Warszawą Zachodnią a Warszawą Centralną. Jednotorowo pojadą pociągi na linii obwodowej na odcinku Warszawa Zachodnia – Warszawa Wola.
Na budowie pracuje obecnie ponad 70 podwykonawców i dostawców, 550 osób i 150 jednostek sprzętu. Dotychczas wykonawca przygotował już podpory nowego przejścia nad peronami. W połowie kwietnia rozpocznie się nasuwanie na konstrukcje elementów kładki. W obszarze stacji, Budimex usunął/ przebudował ponad 100 kolizji w podziemnych instalacjach. Postępuje budowa ścian szczelinowych podziemnej konstrukcji stacji aż do głębokości 26 metrów pod gruntem, czyli na głębokość ośmiopiętrowego budynku. Ściany szczelinowe wypełni ponad 30 000 m3 betonu.
By wybudować szersze przejście podziemne rozebrany/burzony będzie fragment obecnego przejścia od strony ul. Tunelowej. Powstanie konstrukcja nowego – szerszego – tunelu oraz trzech peronów – w tym również jednego dodatkowego. Od początku kwietnia pasażerowie dojdą do peronu 5 nową trasą od strony Woli. Czas dojścia nie zmieni się w stosunku do obecnej drogi do peronu 7.
Budimex przełożył już ponad 100 kolizji w instalacjach infrastruktury podziemnej i SRK na terenie przyszłej stacji Warszawa Zachodnia. Gotowe są już podpory nowego przejścia na poziomie +1 nad peronami. W połowie kwietnia rozpocznie się nasuwanie na nowe podporny samego przejścia. W tej chwil trwa budowa ścian szczelinowych całej podziemnej konstrukcji stacji na głębokość do 26 metrów pod poziomem gruntu, czyli na głębokość ośmiopiętrowego budynku. Ściany wypełni ponad 30 000 m3 betonu. Od początku kwietnia pasażerowie dojdą nowym dojściem od strony Woli do peronu 5. Czas dojścia nie wydłuży się w stosunku do obecnego dojścia do peronu 7.
W ciągu najbliższego miesiąca rozpocznie się rozbiórka zamkniętych już peronów 7 i 6 i sąsiadujących z nimi torów. Na budowie pracuje obecnie ponad 70 podwykonawców i dostawców, 550 osób i 150 jednostek sprzętu.
Aby skrócić czas dojścia do czynnych peronów od strony Woli, uruchomiliśmy dla podróżnych sześciomiejscowego elektrycznego Budimeleksa, kursującego między pętlą autobusową na ul. Tunelowej a peronem 8 Warszawy Zachodniej (linia obwodowa). Przejazd skraca czas z 15 minut (w wersji pieszej) do 2-3 minut meleksem. Z transportu skorzystało już blisko tysiąc pasażerów.
“Trwają prace związane z budową kładki. Kolejne elementy konstrukucji stalowej są przywożone z wytwórni i scalane na miejscu. Przygototwana jest konstrukcja, która umożliwi wepchnięcie nam tej kładki na perony. Na poszczególnych peronach przygotowywane są podpory kładki, ale kładka to nie tylko to co widzimi, ale również jej posadowienie. Znajdujemy się tutaj w bardzo skomplikowanych warunkach gruntowych w związku z czym musieliśmy dla przygotowania podpór wykonać blisko 7 kilometrów pali fundamentowych pod ziemią.” – mówił Jakub Konkiewicz, Dyrektor Kontraktu.
Warszawa Zachodnia to największa w Polsce stacja pod względem liczby kursujących pociągów. Średnio na dobę przejeżdża przez nią około 1000 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych.