02.10.2017
Konsorcjum Torpolu (lider) i Budimeksu (udział spółek po 50%) podpisało umowę z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na modernizację odcinka Trzebinia – Krzeszowice. To ostatni odcinek trasy Katowice – Kraków, na którym ruszą prace.
Zamówienie o wartości 596,72 mln zł netto obejmuje modernizację szlaku oraz 2 stacji kolejowych Trzebinia i Krzeszowice w zakresie układu torowego, sieci trakcyjnej, nawierzchni torowej z poprawą geometrii toru, urządzeń telekomunikacyjnych i urządzeń Sterowania Ruchem Kolejowym. Łącznie przebudową objęty jest odcinek ok. 17 km dwutorowej linii kolejowej nr 133 na km 29,110 – 46,700.
W ramach inwestycji przebudowane zostanie 60 km toru, 110 rozjazdów, 10 peronów oraz 46 obiektów inżynieryjnych, w tym przebudowa istniejących obiektów inżynierskich, budowa obiektów kubaturowych utrzymania ruchu, perony, mała architektura oraz obiekty ochrony środowiska. Realizacja całości projektu potrwa 27 miesięcy od daty rozpoczęcia prac.
Trasa Katowice – Kraków leży na międzynarodowym korytarzu E30, biegnącym od Niemiec przez Polskę po Ukrainę. Dzięki inwestycjom, które mają być współfinansowane z unijnego programu Łącząc Europę, pociągi osobowe będą mogły w przyszłości poruszać się tą trasą z prędkością 160 km/h, a składy towarowe 120 km/h.