21.06.2022

Zakończenie modernizacji linii kolejowej E-59 odcinek Rokietnica – Wronki

Udostępnij artykuł

Budimex zakończył prace związane z przebudową układów torowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą na linii kolejowej E-59 na odcinku Rokietnica – Wronki. odcinek o długości 35,14 km jest częścią linii kolejowej relacji Poznań Główny – Szczecin Główny. Inwestorem kontraktu są PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

W ramach kontraktu podpisanego w dn. 14 września 2018 r. modernizacją objęto nawierzchnię torową, sieć trakcyjną, zasilanie, naprawę i modernizację obiektów inżynieryjnych, a także przebudowę peronów, przejazdów kolejowo-drogowych oraz budowę nowego odwodnienia.

Zakres prac obejmował:

  • przebudowę 77 km toru kolejowego,
  • przebudowę 74 km sieci trakcyjnej,
  • przebudowę 2 stacji kolejowych: Szamotuły i Wronki oraz 3 przystanków: Pamiątkowo, Baborówko i Pęckowo,
  • budowę 2 przejść pod torami: Szamotuły i Wronki,
  • przebudowę 10 peronów wraz z małą architekturą oraz dostosowanie ich do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się,
  • modernizację 18 mostów i wiaduktów kolejowych i drogowych,
  • modernizację 19 przejazdów kolejowo-drogowych.

Prace torowe Budimex realizował nowym sprzętem trakcyjnym, korzystając z własnego parku maszynowego.

– Odcinek Rokietnica-Wronki to kolejny zaawansowany projekt o strategicznym znaczeniu dla całego krajowego transportu kolejowego. Linia E-59 stanowi element transeuropejskiej sieci transportowej. Budimex jest obecnie w czołówce wykonawców w zakresie modernizacji infrastruktury kolejowej. Nasze doświadczenie, ludzie i sprzęt umożliwiają nam realizację każdej inwestycji kolejowej w Polsce – mówi Artur Popko, Prezes Budimex S.A.

W ramach zrealizowanych robót wykorzystano:

  • Zabudowaliśmy 55 rozjazdów kolejowych z czego większość dostarczana w technologii blokowej na 4 godzinnych zamknięciach nocnych linii.
  • 51 km kolumn przemieszczeniowych DSM do wzmocnienia podtorza,
  • 18 km prefabrykowanych pali żelbetowych,
  • Ponad 0,5 mln ton kruszyw – do wykonania tego zadania potrzeba było aż 660 wyłączeń nocnych w całej linii kolejowej, ponieważ przez cały czas linia była czynna i korzystali z niej pasażerowie.

Kontrakt obejmował m.in. powstanie nowoczesnego, zaawansowanego technicznie  mostu przez Wartę we Wronkach, o długości wynoszącej 193 m.

– Innowacyjność wykorzystanego rozwiązania technicznego polega na zastosowaniu konstrukcji ustroju nośnego, którego głównym elementem jest trójprzęsłowa konstrukcja zespolona w postaci pojedynczego dźwigara stalowego kratowego z żelbetową płytą współpracującą. Długość mostu w osiach dylatacji to 193 m. Natomiast rozpiętość teoretyczna przęseł wynosi 86 m długości dla przęsła nurtowego, a przęsła zalewowe mierzą odpowiednio po 52 m długości. Zastosowana technologia pozwoliła na skrócenie czasu realizacji mostu w zakresie jednego toru do 180 dni. Należy tutaj podkreślić, że tego rodzaju rozwiązanie jest pierwszym zastosowanym w Polsce przez firmę Budimex – mówi Maciej Olek, Dyrektor Dywizji Budownictwa Kolejowego Budimex SA.

– Realizacja tej inwestycji miała na celu przede wszystkim podniesienie prędkości ruchu pasażerskiego do 160 km na godzinę, zwiększenie bezpieczeństwa na skrzyżowaniach drogowo-kolejowych, zmniejszenie kosztów eksploatacji i utrzymania infrastruktury kolejowej, ale przede wszystkim chodzi o zwiększenie atrakcyjności oferty przewozowej dla pasażera poprzez skrócenie czasu przejazdu, zwiększenie komfortu podróży i eliminację barier architektonicznych dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się – mówi Paweł Chlasta – Dyrektor Kontraktu Budimex SA.

Budimex jest jednym z liderów budownictwa kolejowego w Polsce. Firma realizuje obecnie kontrakty takie jak m.in. nowa stacja Warszawa Zachodnia, będąca jedną z największych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA. Aktualnie Budimex odpowiada również za przebudowę stacji Ełk oraz stacji Czechowice Dziedzice. Trwają też prace związane przebudową odcinka linii kolejowej E30 Trzebinia-Krzeszowice. W 2021 r. Budimex zakończył modernizację linii kolejowej nr 7 Warszawa – Lublin na odcinku Otwock-Pilawa, Pilawa – Dęblin i Dęblin-Nałęczów.

Pobierz plik - obrazek

Zakonczenie Modernizacji Linii Kolejowej E59 Odcinek Rokietnica Wronki