Działalność budowlana Budimeksu może silnie wpływać na środowisko naturalne. Tam, gdzie ingerencja w funkcjonowanie lokalnej biosfery może być szczególnie duża potrzebne są rozwiązania pozwalające skutecznie chronić przyrodę. Dlatego też ochrona środowiska w Budimeksie oparta jest na certyfikowanym systemie zarządzania.
Wszyscy pracujący z Budimeksem podwykonawcy są poddawani kwalifikacji wstępnej pod kątem przestrzegania zasad ochrony środowiska. Niezmiernie ważne jest przestrzeganie przez nich procedur, posiadanie stosownego doświadczenia i w pełni sprawnego sprzętu.
Ponadto wszyscy wprowadzani na budowę podwykonawcy przechodzą stosowne przeszkolenie z obowiązujących procedur w zakresie ochrony środowiska, w tym z zasad postępowania w przypadku awarii. Ocenie sprawności technicznej poddawany jest również używany przez nich sprzęt.
Podczas realizacji inwestycji najbardziej zagrożone jest środowisko naturalne, dlatego też niezmiernie ważne jest zachowanie najwyższej staranności przez samego wykonawcę. Ważne jest, by odpowiednio zorganizować place budów i ich zaplecza. Budimex kieruje się zasadami, pozwalającymi w jak najmniejszym stopniu ingerować w środowisko. Korespondują one ściśle z krajowymi i europejskimi przepisami, spełniają wymogi prawne, a nierzadko wykraczają poza minimum regulacyjne.
Standardy Budimeksu w zgodzie z ekologią:
- poprowadzenie dróg technologicznych w sposób zapewniający oszczędne korzystanie z terenu i minimalne przekształcanie jego powierzchni,
- przywrócenie terenu prac do stanu sprzed budowy,
- ograniczenie do minimum wycinki drzew, przenoszenie roślin w inne miejsca i realizowanie sadzeń kompensacyjnych,
- zabezpieczanie przed uszkodzeniem mechanicznym drzew, znajdujących się w strefie oddziaływania budowy,
- zaplecze budowy (magazyny, składy, bazy transportowe) w pierwszej kolejności lokalizuje się na terenach już zagospodarowanych i przekształconych, w miarę możliwości w oddaleniu od zabudowy mieszkaniowej i terenów cennych przyrodniczo,
- ograniczenie do niezbędnego minimum zajmowania terenu na obszarach leśnych i podmokłych,
- transport materiałów niezbędnych do budowy odbywa się przede wszystkim w obrębie wyznaczonego pasa drogowego,
- na odcinkach, gdzie prace ziemne i budowlane są prowadzone w pobliżu zbiorników wodnych, wprowadza się rozwiązania zabezpieczające przed zanieczyszczeniem substancjami chemicznymi pochodzącymi z budowy,
- przywiązywanie szczególnej uwagi do zabezpieczania środowiska przed skażeniem produktami ropopochodnymi z pojazdów i maszyn budowlanych,
- przenoszenie na nowe stanowiska płazów i gadów, żyjących wcześniej w zniszczonych przez budowę zbiornikach wodnych,
- monitorowanie budowy przez przyrodników m.in. ornitologów, ichtiologów, herpetologów, entomologów i botaników,
- zatrzymywanie robót budowlanych, w przypadku pojawienia się w strefie inwestycji zwierząt,
- harmonogram i cykl prowadzenia prac jest ściśle skorelowany z cyklem przyrodniczym,
- roboty budowlane w sąsiedztwie terenów objętych ochroną przed hałasem prowadzone są wyłącznie w ciągu dnia,
- dążenie do tego, by wierzchnia warstwa ziemi (humus) wykorzystywana przy pracach wykończeniowych była pochodzenia lokalnego - pozwala to uniknąć wprowadzenia do danej biosfery gatunków inwazyjnych, szkodników czy patogenów,
- redukcja do minimum czasu pracy silników spalinowych maszyn i samochodów budowy na biegu jałowym,
- ograniczenie prędkości jazdy w obrębie placu budowy i w okolicy,
- przygotowanie placów budowy na nieprzewidziane sytuacje awaryjne i wyposażenie ich w niezbędny sprzęt potrzebny na wypadek skażeń.
Kluczowym aspektem wpływającym niekorzystnie na lokalną biosferę są powstające na terenie budowy odpady, pochodzące z remontów i demontażu obiektów budowlanych i infrastruktury drogowej, tj. gruz ceglany czy azbest. Ich ilość uzależniona jest bardzo silnie od liczby kontraktów oraz ich zaawansowania. Budimex i jego spółki gwarantują, że prace związane z usunięciem odpadów prowadzone są z najwyższą starannością, a niebezpieczny materiał jest prawidłowo zagospodarowywany. Dzięki temu nie stanowi on zagrożenia dla ludzi i lokalnej biosfery.
Specyficznym odpadem, którego liczba jest corocznie zdecydowanie największa jest: gleba, ziemia, kamienie i wszelki urobek powstający podczas wykopów. Usuwana ziemia jest ponownie wykorzystywana bezpośrednio na placach budowy lub w innych miejscach, pozostając ponownie zagospodarowywanym, pełnowartościowym surowcem.
Ponadto:
- mniej niż 0,05% odpadów wytwarzanych przez Budimex uznawanych jest za niebezpieczne (jeżeli z masy odpadów wykluczymy glebę, ziemię i urobek z wykopów, procent ten wynosi mniej niż 1,1%),
- ponad 68% odpadów przekazywanych jest osobom fizycznym do ponownego wykorzystania na zasadach określonych przez przepisy. Pozostałe odpady przekazywane są firmom, posiadającym stosowne zezwolenia w kwestii gospodarowania określonym rodzajem odpadu.
Do zarządzania efektywnym wykorzystaniem materiałów i surowców wykorzystuje się wdrożony w Budimeksie proces VE (value engineering). Pozwala on na optymalizację zużycia materiałów i ograniczenie ilości produkowanych odpadów, a tym samym na zmniejszenie ich negatywnego wpływu na środowisko.
Tam, gdzie jest to możliwe, Budimex dąży do przetworzenia i wtórnego wykorzystania surowców, które są odpadem produkcyjnym w branży budowlanej oraz w innych sektorach gospodarki, np. górnictwie, energetyce i hutnictwie. Są to m.in.:
- żużel,
- urobek skalny,
- cement,
- kruszywo łamane do masy bitumicznej,
- mieszanki z kruszyw łamanych,
- beton,
- stal,
- drewno.
Wśród inicjatyw promujących postawy odpowiedzialności ekologicznej, podjętych w ostatnich latach, na uwagę zasługują następujące programy:
- „Oddaj komórkę na Eco Zbiórkę”,
- „Oszczędzajmy wodę!”,
- „Wszyscy oszczędzamy energię elektryczną”,
- „Oszczędzajmy papier w naszych biurach”,
- „Zbierając makulaturę pomagasz psiakom”,
- „Zostań EcoDriverem BUDIMEKSU”.
Budimex zrealizował liczne kontrakty istotne z punktu widzenia ochrony środowiska. Są to m.in.:
- Terminal – Port Lotniczy w Świdniku
- Budowa mostu na rzece Wiśle w Kwidzynie
- Autostrada A-4 Jarosław - Radymno
- Autostrada A4 Dębica – Rzeszów
- Droga Ekspresowa S-8 Róża – Wrocław
- Ochrona brzegów morskich Darłowo
- Ochrona brzegów morskich Wicko Morskie
- Obwodnica Augustowa
- Droga ekspresowa S-5 Korzeńsko – Widawa
- Budowa Nowej Drogi Startowej w Pyrzowicach
- Autostrada A-1 Pyrzowice - Piekary Śląskie